För dig som har njurcancer

Om njurcancer

Varje år får ungefär tusen personer i Sverige diagnosen njurcancer. Det är en allvarlig sjukdom, men forskningen går framåt och behandlingarna förbättras ständigt. Därför vill vi hjälpa dig att få svar på dina frågor och ge dig stöd i turbulensen som uppstår. Varmt välkommen till föreningen för alla oss som gått igenom samma process som du just nu befinner dig i. Du är inte ensam!

Må bra tips

Efter att man fått diagnosen cancer är det inte ovanligt att man börjar ifrågasätta sina vanor. Vad ska jag göra nu? Sluta dricka kaffe och börja motionera mer regelbundet?

Symtom

Symtomen är inledningsvis mycket diffusa och oftast upptäcks njurcancer av en slump när man undersöks för något annat.

Att förhålla sig till anhöriga

Det kan kännas ensamt att vara cancersjuk. Det kan kännas lika ensamt att vara anhörig. De står ju på sidan om och kan inte påverka situationen.

Dina rättigheter

Frågor att ställa till läkaren

Ladda ner vårt frågeformulär

Att få cancerbesked

Ett cancerbesked innebär mycket känslor. Vardagen förändras snabbt och helt plötsligt befinner man sig en situation som man inte bett om, förutsett eller riktigt vet hur man ska hantera. Det kan kännas som om man befinner sig i ett kaos. Ett inre kaos. Efter ett cancerbesked är det inte ovanligt att man regerar likt de fyra faser som vi beskriver nedan.

Du är inte ensam

Vi finns här för dig

Stöd, tröst och medmänsklig värme är viktigt under livets alla skiften men mest av allt under en kris. Våra medlemmar tröttnar aldrig, vi kan fungera som både bollplank och stöd åt dig. Hos oss finns andra som drabbats av njurcancer och vet hur det är. Du är inte ensam. Bli medlem här.

Andra i samma situation

Ingvar

Anhörig

1967 dog min mor i bukspottkörtelcancer. Hon blev 58 år gammal. Det jag minns tydligast var känslorna av vanmakt och ilska blandat med sorg och vemod. Det var ju så orättvist. Hon som var så fin och snäll och alltid kärleksfull mot mig. En fruktansvärd otur att just hon skulle drabbas…e

Jörgen

Drabbad

Mitt namn är Jörgen Jehander och jag var 46 år när jag fick njurcancer. Här är min reseberättelse. En lördagseftermiddag i februari började jag känna stark smärta på höger sida som ökade i styrka, till slut var smärtan olidlig så jag hamnade på akuten. Där blev jag liggande ett tag innan en läkare tog ett så kallat…

Kunskapsportalen

Vi vill hjälpa dig att få svar på dina frågor och ge dig stöd i turbulensen som kan uppstå. Därför har vi samlat vanliga frågor och svar i vår kunskapsportal.